QUÈ ÉS L’ASSESSORAMENT LINGÜÍSTIC

A grans trets, l’assessorament lingüístic es defineix com el conjunt d’actuacions que tenen com a objectiu resoldre els dubtes i mancances lingüístics dels usuaris d’una llengua i millorar la qualitat lingüística de les comunicacions. Aquest assessorament es pot dur a terme per via administrativa (serveis d’assessorament dependents de l’Administració) o per iniciativa privada d’empreses i organismes que es dediquen a produir textos orals i escrits (editorials, mitjans de comunicació, gabinets de comunicació, etc.).

Cal advertir, però, que es tracta d’un concepte obert i dinàmic perquè, d’una banda, depèn dels objectius i dels usuaris del servei lingüístic en què es treballa i de la realitat sociolingüística i política del país i, de l’altra, està subjecte als canvis que viu la societat (demogràfics, econòmics, de formació, etc.). Així, per exemple, l’activitat d’assessorament lingüístic als Països Catalans no és homogènia ni té la mateixa vitalitat, perquè es parteix de realitats diferents.

La prestació dels serveis d’assessorament ha anat evolucionant a mesura que ha anat avançant el procés de recuperació de la llengua catalana, sobretot pel que fa al coneixement o aprenentatge de la llengua per part dels ciutadans.

L’assessorament lingüístic pot ser de diferents tipus segons l’objectiu que es persegueixi: normalitzar els neologismes en la pròpia llengua, millorar l’eficàcia comunicativa dels textos o dotar d’autonomia lingüística els organismes i usuaris, entre altres. Al capdavant d’aquestes tasques hi ha un conjunt de professionals amb coneixements aprofundits de llengua, capaços de reflexionar i argumentar sobre qüestions tant teòriques com pràctiques.

L’assessorament lingüístic consisteix a solucionar les mancances i cobrir les
necessitats lingüístiques de l’organització.

La correcció lingüística dels textos únicament és responsabilitat del personal que treballa en els serveis d’assessorament lingüístic. Considereu que aquesta afirmació és correcta?

No