|
|
|
|
||||||
|
LA LECTURA DESTUDI Quan la intenció de la lectura no es limita a la cerca de dades concretes sinó que cal comprendre el text en la seva totalitat, per poder contrastar-lo i assimilar-lo, es parla de lectura destudi. Leficàcia daquest tipus de lectura depèn de la preparació (tenir clar el propòsit), de la destresa amb què sapliquin les tècniques danticipació en la fase de prelectura (conèixer lestructura particular de cada tipus de text i localitzar les parts i paràgrafs que contenen la informació més important), i de les lectures selectives prèvies (confirmar la idoneïtat de la lectura, anticipar-ne la significació). Es tracta de retenir i comprendre el que és fonamental mentre savança, seguint la seqüència considerada més idònia per al propòsit de lectura, tan de pressa com es pugui per tota lextensió del document. Per aconseguir-ho, cal tenir en compte que els paràgrafs fonamentals poden sorgir en qualsevol moment del text, i són els que expressen duna forma més clara allò que es recerca. Habitualment, aquests paràgrafs contenen una frase principal que resumeix o sintetitza el pensament de lautor amb relació a la temàtica exposada. Aquesta frase principal es detecta perquè conté les paraules clau per a la comprensió del missatge. Aquests passatges del text són els que shan de llegir amb més lentitud i concentració.
Lassimilació de la informació es produeix quan el lector és capaç, durant el procés de lectura, destablir relacions de correspondència entre el que llegeix i el que coneix del que llegeix. Es tracta dincorporar novetats, confirmacions o matisos al bagatge previ a la lectura. Per aconseguir-ho, tot i que és possible que aquest contrast sigui exclusivament mental (i de vegades inconscient), és molt aconsellable usar lescriptura: fer esquemes, enumeracions de conceptes, resums...; sobretot per prendre consciència daquesta assimilació dinformació com a conseqüència de la lectura del text: una altra constatació del fet que les habilitats de consum i producció textual (lectura i escriptura) són complementàries i indissociables. Quan lobjectiu de la lectura és comprendre el text en la seva totalitat, sha dintensificar lanàlisi dels detalls i disminuir la velocitat de la lectura en els paràgrafs que contenen les idees centrals. La lectura destudi té per finalitat la valoració del text per part del lector.
|