LA LECTURA D’ESTUDI

Quan la intenció de la lectura no es limita a la cerca de dades concretes sinó que cal comprendre el text en la seva totalitat, per poder contrastar-lo i assimilar-lo, es parla de lectura d’estudi.

L’eficàcia d’aquest tipus de lectura depèn de la preparació (tenir clar el propòsit), de la destresa amb què s’apliquin les tècniques d’anticipació en la fase de prelectura (conèixer l’estructura particular de cada tipus de text i localitzar les parts i paràgrafs que contenen la informació més important), i de les lectures selectives prèvies (confirmar la idoneïtat de la lectura, anticipar-ne la significació).

Es tracta de retenir i comprendre el que és fonamental mentre s’avança, seguint la seqüència considerada més idònia per al propòsit de lectura, tan de pressa com es pugui per tota l’extensió del document. Per aconseguir-ho, cal tenir en compte que els paràgrafs fonamentals poden sorgir en qualsevol moment del text, i són els que expressen d’una forma més clara allò que es recerca. Habitualment, aquests paràgrafs contenen una frase principal que resumeix o sintetitza el pensament de l’autor amb relació a la temàtica exposada. Aquesta frase principal es detecta perquè conté les paraules clau per a la comprensió del missatge. Aquests passatges del text són els que s’han de llegir amb més lentitud i concentració.

L’assimilació de la informació es produeix quan el lector és capaç, durant el procés de lectura, d’establir relacions de correspondència entre el que llegeix i el que coneix del que llegeix. Es tracta d’incorporar novetats, confirmacions o matisos al bagatge previ a la lectura. Per aconseguir-ho, tot i que és possible que aquest contrast sigui exclusivament mental (i de vegades inconscient), és molt aconsellable usar l’escriptura: fer esquemes, enumeracions de conceptes, resums...; sobretot per prendre consciència d’aquesta assimilació d’informació com a conseqüència de la lectura del text: una altra constatació del fet que les habilitats de consum i producció textual (lectura i escriptura) són complementàries i indissociables.

Quan l’objectiu de la lectura és comprendre el text en la seva totalitat, s’ha d’intensificar l’anàlisi dels detalls i disminuir la velocitat de la lectura en els paràgrafs que contenen les idees centrals.


La lectura d’estudi té per finalitat la valoració del text per part del lector.

No