Blocs
Aquesta unitat consta de tres blocs: 1)
Larticle científic, eina de comunicació; 2)
Larticle científic pas a pas;
3) La redacció de larticle, i preveu, al marge dels
blocs, una activitat davaluació final.
Temporalització
La unitat comporta una dedicació de 12 hores i 30
minuts de treball i es desenvolupa en 25 dies.
El primer bloc implica 3 hores i 40 minuts de feina:
45 minuts de treball amb els continguts i 2 hores i 55 minuts dactivitats
daprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer
activitats opcionals, 35 minuts). El temps de desenvolupament del
primer bloc és de 8 dies.
El segon bloc implica 3 hores de feina: 30 minuts
de treball amb els continguts i 2 hores i 30 minuts dactivitats
daprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats
opcionals, 30 minuts). El temps de desenvolupament del segon bloc
és de 6 dies.
El tercer bloc implica 4 hores i 15 minuts de feina:
50 minuts de treball amb els continguts i 3 hores i 25 minuts dactivitats
daprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer
activitats opcionals, 40 minuts). El temps de desenvolupament del
segon bloc és de 8 dies.
Lactivitat davaluació final implica
1 hora i 35 minuts de feina i requereix laplicació dels aprenentatges
de tota la unitat. El temps de desenvolupament previst és de 3 dies,
per bé que es pot haver anat construint des del primer moment de
treballar amb la unitat.
Objectius
Els objectius de la unitat es relacionen amb els
conceptes, els procediments i les normes, els valors i les actituds.
Són els següents:
> Conceptes
Bloc 1
- Conèixer les característiques específiques
de larticle.
- Conèixer els estadis de planificació dun article.
- Conèixer els elements que integren un article.
Bloc 2
- Conèixer què fonamenta la pregunta
dinvestigació.
- Conèixer els diferents tipus de mètodes dinvestigació
existents.
- Conèixer les diferents tècniques de recollida dinformació.
Bloc 3
- Conèixer les característiques textuals
de les diferents parts dun article.
- Conèixer els components bàsics de lapartat del
resum.
- Conèixer els recursos expressius propis de la redacció
de les diferents parts de larticle.
> Procediments
Bloc 1
- Determinar situacions en què cal produir
i consumir articles.
- Identificar els diferents tipus darticle.
- Identificar els trets característics dels diferents tipus
darticle.
- Saber identificar les estratègies discursives que sempren
en la redacció dun article per facilitar-ne la llegibilitat.
- Determinar la pertinència de la informació que conté
un article.
- Analitzar lacompliment dalguns dels trets bàsics dun
article.
Bloc 2
- Exposar de manera clara i directa la pregunta
dinvestigació.
- Identificar els objectius que orienten la redacció dun
article i determinar-ne ladequació.
- Redactar el disseny duna recerca.
Bloc 3
- Analitzar la informació que contenen els
diferents apartats de larticle.
- Determinar ladequació de la informació que contenen
les diferents parts de larticle.
- Identificar i analitzar la utilització de recursos expressius
que introdueixen el lector poc expert.
- Elaborar el resum dun article.
> Normes, valors, actituds
Bloc 1
- Entendre larticle com una eina de comunicació
amb el destinatari.
- Valorar qualitats com leficàcia, linterès o lobjectivitat
en la redacció dels articles.
- Reflexionar sobre quins han de ser els límits ètics en la publicació dinvestigacions.
- Prendre consciència que cada tipus darticle requereix una estratègia discursiva determinada.
Bloc 2
- Valorar la necessitat de reflexionar sobre la
preparació dun article científic.
- Prendre consciència de la importància de cada una
de les fases en què es desenvolupa un article.
Bloc 3
- Prendre consciència de la importància
de donar coherència interna a la informació que sexposa
en un article.
- Reflexionar sobre la utilització dels recursos expressius
emprats en la redacció de larticle.
Activitats
Cadascun dels blocs de la unitat conté activitats
daprenentatge i activitats davaluació (bloc 1, 9 activitats;
bloc 2, 7 activitats; bloc 3, 9 activitats), que shan de realitzar
en el temps de desenvolupament previst (dacord amb la dinàmica
que estableixi el formador), i seguint les indicacions que contenen
els plans de treball específics. Els plans de treball de cada bloc
i les activitats de cada bloc es poden consultar per mitjà de les
icones del marc esquerre un cop laprenent es troba dins làmbit
de treball de cadascun dels blocs.
Sistema davaluació
La unitat conté 7 activitats davaluació i
l'activitat davaluació final. Lobtenció duna qualificació
final (excel·lent, notable, aprovat, suspens) implica fer necessàriament
totes les activitats davaluació. Un 40 % de la qualificació
sobté de lactivitat final; un 50 %, de les activitats
davaluació formativa; i un 10 %, de laprofitament de
les altres activitats daprenentatge no estrictament avaluatives.
|