Blocs

Aquesta unitat consta de tres blocs: 1) L’article científic, eina de comunicació; 2) L’article científic pas a pas; 3) La redacció de l’article, i preveu, al marge dels blocs, una activitat d’avaluació final.

Temporalització

La unitat comporta una dedicació de 12 hores i 30 minuts de treball i es desenvolupa en 25 dies.

El primer bloc implica 3 hores i 40 minuts de feina: 45 minuts de treball amb els continguts i 2 hores i 55 minuts d’activitats d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats opcionals, 35 minuts). El temps de desenvolupament del primer bloc és de 8 dies.

El segon bloc implica 3 hores de feina: 30 minuts de treball amb els continguts i 2 hores i 30 minuts d’activitats d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats opcionals, 30 minuts). El temps de desenvolupament del segon bloc és de 6 dies.

El tercer bloc implica 4 hores i 15 minuts de feina: 50 minuts de treball amb els continguts i 3 hores i 25 minuts d’activitats d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats opcionals, 40 minuts). El temps de desenvolupament del segon bloc és de 8 dies.

L’activitat d’avaluació final implica 1 hora i 35 minuts de feina i requereix l’aplicació dels aprenentatges de tota la unitat. El temps de desenvolupament previst és de 3 dies, per bé que es pot haver anat construint des del primer moment de treballar amb la unitat.


Objectius

Els objectius de la unitat es relacionen amb els conceptes, els procediments i les normes, els valors i les actituds. Són els següents:


> Conceptes

Bloc 1

- Conèixer les característiques específiques de l’article.
- Conèixer els estadis de planificació d’un article.
- Conèixer els elements que integren un article.

Bloc 2

- Conèixer què fonamenta la pregunta d’investigació.
- Conèixer els diferents tipus de mètodes d’investigació existents.
- Conèixer les diferents tècniques de recollida d’informació.

Bloc 3

- Conèixer les característiques textuals de les diferents parts d’un article.
- Conèixer els components bàsics de l’apartat del resum.
- Conèixer els recursos expressius propis de la redacció de les diferents parts de l’article.


> Procediments

Bloc 1

- Determinar situacions en què cal produir i consumir articles.
- Identificar els diferents tipus d’article.
- Identificar els trets característics dels diferents tipus d’article.
- Saber identificar les estratègies discursives que s’empren en la redacció d’un article per facilitar-ne la llegibilitat.
- Determinar la pertinència de la informació que conté un article.
- Analitzar l’acompliment d’alguns dels trets bàsics d’un article.

Bloc 2

- Exposar de manera clara i directa la pregunta d’investigació.
- Identificar els objectius que orienten la redacció d’un article i determinar-ne l’adequació.
- Redactar el disseny d’una recerca.

Bloc 3

- Analitzar la informació que contenen els diferents apartats de l’article.
- Determinar l’adequació de la informació que contenen les diferents parts de l’article.
- Identificar i analitzar la utilització de recursos expressius que introdueixen el lector poc expert.
- Elaborar el resum d’un article.


> Normes, valors, actituds

Bloc 1

- Entendre l’article com una eina de comunicació amb el destinatari.
- Valorar qualitats com l’eficàcia, l’interès o l’objectivitat en la redacció dels articles.
- Reflexionar sobre quins han de ser els límits ètics en la publicació d’investigacions.
- Prendre consciència que cada tipus d’article requereix una estratègia discursiva determinada.

Bloc 2

- Valorar la necessitat de reflexionar sobre la preparació d’un article científic.
- Prendre consciència de la importància de cada una de les fases en què es desenvolupa un article.

Bloc 3

- Prendre consciència de la importància de donar coherència interna a la informació que s’exposa en un article.
- Reflexionar sobre la utilització dels recursos expressius emprats en la redacció de l’article.

Activitats

Cadascun dels blocs de la unitat conté activitats d’aprenentatge i activitats d’avaluació (bloc 1, 9 activitats; bloc 2, 7 activitats; bloc 3, 9 activitats), que s’han de realitzar en el temps de desenvolupament previst (d’acord amb la dinàmica que estableixi el formador), i seguint les indicacions que contenen els plans de treball específics. Els plans de treball de cada bloc i les activitats de cada bloc es poden consultar per mitjà de les icones del marc esquerre un cop l’aprenent es troba dins l’àmbit de treball de cadascun dels blocs.

Sistema d’avaluació

La unitat conté 7 activitats d’avaluació i l'activitat d’avaluació final. L’obtenció d’una qualificació final (excel·lent, notable, aprovat, suspens) implica fer necessàriament totes les activitats d’avaluació. Un 40 % de la qualificació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.