El treball amb aquest bloc té una temporalització prevista de 2 hores i 10 minuts (la unitat sencera comporta 12 hores i 30 minuts). Es desenvolupa aproximadament en 4 dies, d’acord amb els ajustaments que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat es preveu que es realitzi en uns 25 dies).
La temporalització del bloc preveu la consulta dels continguts
principals i els d’ampliació (15 minuts) i la realització
de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació estipulades
(1 hora i 55 minuts). Les activitats d’aprenentatge opcionals no
es tenen en compte en la temporalització (50 minuts).
- Conèixer les funcions dels signes de puntuació.
- Saber que els signes de puntuació organitzen la informació textual.
- Saber que els signes de puntuació determinan la interpretació del text.
- Entendre el concepte de compaginació.
- Conèixer les característiques de la compaginació.
- Saber que la presentació correcta d’un text depèn d’aplicar les convencions de manera coherent i sistemàtica.
- Decidir on col·locar signes de puntuació.
- Detectar ambigüitats provocades pels signes de puntuació.
- Entendre que la puntuació no és per a la decoració del text.
- Entendre que un text no es puntua després d’escriure’l sinó mentre s’escriu.
- Valorar la importància de la compaginació.
- Entendre que l’eficàcia d’un text també depèn dels aspectes formals.
- Entendre la importància dels aspectes formals en la producció textual.
Objectiu específic
| Nucli de coneixement
| Activitat
| Tipologia i recurs
| Dināmica de treball
| Temps
|
Entendre que l’estil és un altre factor a tenir en compte en la producció textual (actitudinal)
| Convencions i arbitrarietats formals
| Activitat
1
(d'aprenentatge) |
Grup de discussió (debat virtual, moderat pel formador)
| Gran grup
| 20 minuts
|
Saber quins apartats conformen les tres parts d’una obra acadèmica (conceptual, procedimental)
| La compaginació afavoreix la llegibilitat
| Activitat
2
(d'aprenentatge) |
Preguntes tancades (prova d’associació, interactiva)
| Individual
| 5 minuts
|
Puntuar correctament un text (conceptual, procedimental, actitudinal)
| Els signes de puntuació i altres signes gràfics
| Activitat
3
(d'avaluació) |
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| 20 minuts
|
Puntuar correctament un text (conceptual, procedimental, actitudinal)
| Els signes de puntuació i altres signes gràfics
| Activitat
4
(d'aprenentatge, opcional) |
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| [20 minuts]
|
Saber destriar entre textos ben puntuats i textos mal puntuats (conceptual)
| Els signes de puntuació i altres signes gràfics
| Activitat
5
(d'aprenentatge) |
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| 10 minuts
|
Saber que hi ha elements que s’escriuen amb tipus de lletra diferent segons les convencions (conceptual, procedimental)
| Convencions i arbitrarietats formals
| Activitat
6
(d'aprenentatge) |
Preguntes tancades (prova d’associació, interactiva)
| Individual
| 10 minuts
|
Saber que hi ha convencions formals, identificar-les i justificar-les (conceptual, procedimental)
| Convencions i arbitrarietats formals
| Activitat
7
(d'avaluació) |
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| 30 minuts
|
Saber que hi ha convencions formals, identificar-les i justificar-les (conceptual, procedimental)
| Convencions i arbitrarietats formals
| Activitat
8
(d'aprenentatge, opcional) |
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| [30 minuts]
|
Buscar criteris d’estil de revistes científiques (procedimental, actitudinal)
| Convencions i arbitrarietats formals
| Activitat
9
(d'aprenentatge) |
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| 20 minuts
|
Aquesta activitat es relaciona amb el bloc i també amb els altres tres blocs de la unitat. Permet fer l’avaluació final de la unitat. Es pot anar elaborant a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s’ha de lliurar els últims 5 dies de treball amb la unitat.
L’avaluació és conjunta a tota la unitat i implica fer necessàriament les 14 activitats d’avaluació previstes per a tota la unitat i l’activitat d’avaluació final. Un 40 % de l’avaluació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.