El treball amb aquest bloc té una temporalització prevista de 3 hores i 40 minuts (la unitat sencera comporta 12 hores i 30 minuts). Es desenvolupa aproximadament en 7 dies, d’acord amb els ajustaments que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat es preveu que es realitzi en uns 25 dies).
La temporalització del bloc preveu la consulta dels continguts
principals i els d’ampliació (25 minuts) i la realització
de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació estipulades
(3 hores i 15 minuts). Les activitats d’aprenentatge opcionals no
es tenen en compte en la temporalització (1 hora i 55 minuts).
- Conèixer les característiques d’un text eficaç: adequació, coherència, cohesió, claredat, correcció i precisió.
- Conèixer què és la variació lingüística i reconèixer els factors que la determinen.
- Conèixer què són els registres lingüístics i identificar els elements que en condicionen l’elecció.
- Conèixer els conceptes de comunicabilitat, unitat i llegibilitat textuals.
- Conèixer el concepte de progressió temàtica.
- Reconèixer els paràmetres que regulen l’adequació textual.
- Identificar el nivell de formalitat de diferents situacions comunicatives.
- Emprar adequadament les varietats lingüístiques a la situació on es desenvolupa l’activitat comunicativa.
- Identificar i saber emprar els mecanismes lingüístics que afavoreixen la unitat textual.
- Discriminar entre textos ordenats i textos cohesionats.
- Determinar el tipus de progressió temàtica que caracteritza una seqüència textual.
- Discriminar entre claredat, precisió i correcció textuals.
- Valorar la importància d’usar el model de llengua adequat a les circumstàncies de producció textual.
- Valorar l’aprenentatge pràctic de la competència lingüística.
Objectiu específic
| Nucli de coneixement
| Activitat
| Tipologia i recurs
| Dināmica de treball
| Temps
|
Reflexionar i debatre sobre la relació entre reescriptura i aprenentatge (conceptual, procedimental i actitudinal)
| L’eficàcia d’un text determina l’eficàcia de les seves propietats
| Activitat
1
(d'aprenentatge) |
Grup de discussió
(debat virtual, moderat pel formador)
| Gran grup
| 20 min
|
Determinar la validesa de certsdiagnòstics de reescriptura (procedimental)
| L’eficàcia d’un text determina l’eficàcia de les seves propietats
| Activitat
2
(d'aprenentatge, opcional) |
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| [15 minuts]
|
Reconèixer els canvis que comporta adaptar un mateix contingut informatiu a situacions comunicatives diferents (procedimental, actitudinal)
| L’adequació valora la comunicabilitat del text
| Activitat
3
(d'avaluaciķ) |
Preguntes obertes (prova d’assaig extens, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| 20 minuts
|
Identificar els elements textuals que caracteritzen els diferents registres (procedimental, conceptual)
| L’adequació valora la comunicabilitat del text
| Activitat
4
(d'aprenentatge)
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| 10 minuts
|
Reflexionar sobre el model de llengua que s’empra en les diferents situacions comunicatives que s’esdevenen a la universitat (conceptual, procedimental i actitudinal)
| L’adequació valora la comunicabilitat del text
| Activitat
5 (d'aprenentatge, opcional)
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Grup reduït
| [15 minuts]
|
Determinar els factors que dificulten la unitat textual (procedimental)
| L’ordre i la cohesió generen unitat en el text
| Activitat
6
(d'aprenentatge)
|
Pregunta tancada (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| 10 min
|
Determinar l’adequació dels mecanismes de referenciació triats (procedimental)
| L’ordre i la cohesió generen unitat en el text
| Activitat
7 (d'aprenentatge, opcional)
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| [15 minuts]
|
Reescriure emprant mecanismes cohesionadors (conceptual, procedimental)
| L’ordre i la cohesió generen unitat en el text
| Activitat
8
(d'avaluació)
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| 30 minuts
|
Desenvolupar estratègies per a la cohesió del text (procedimental)
| L’ordre i la cohesió generen unitat en el text
| Activitat
9 (d'aprenentatge, opcional)
|
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| [10 minuts]
|
Detectar ambigüitats en els mecanismes de referenciació (conceptual, procedimental)
| L’ordre i la cohesió generen unitat en el text
| Activitat
10
(d'aprenentatge)
|
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| 5 minuts
|
Identificar les posicions dels marcadors textuals (conceptual, procedimental, actitudinal)
| L’ordre i la cohesió generen unitat en el text
| Activitat
11
(d'avaluació)
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| 10 minuts
|
Conèixer les regles de reducció sintàctica per a dotar el text de coherència (conceptual, procedimental)
| L’ordre i la cohesió generen unitat en el text
| Activitat
12
(d'aprenentatge)
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| 10 minuts
|
Determinar el tipus de progressió temàtica que caracteritza els fragments discursius (procedimental)
| L’ordre i la cohesió generen unitat en el text
| Activitat
13 (d'aprenentatge, opcional)
|
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| [10 minuts]
|
Discriminar entre claredat, precisió i correcció textuals (procedimental)
| La claredat, la precisió i la correcció asseguren la llegibilitat del text
| Activitat
14
(d'aprenentatge)
|
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| 10 min
|
Determinar la intel·ligibilitat de seqüències discrusives (procedimental, actitudinal)
| La claredat, la precisió i la correcció asseguren la llegibilitat del text
| Activitat
15 (d'aprenentatge, opcional)
|
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| [10 minuts]
|
Analitzar el grau de llegibilitat de textos universitaris (procedimental)
| La claredat, la precisió i la correcció asseguren la llegibilitat del text
| Activitat
16 (d'aprenentatge, opcional)
|
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| [10 minuts]
|
Determinar els aspectes que dificulten la llegibilitat d’un text (conceptual, procedimental)
| La claredat, la precisió i la correcció asseguren la llegibilitat del text
| Activitat
17
(d'avaluació)
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| 10 minuts
|
Identificar els aspectes il·legibles d’una frase
(procedimental)
| La claredat, la precisió i la correcció asseguren la llegibilitat del text
| Activitat
18
(d'avaluació)
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| 20 minuts
|
Identificar els elements que determinen la ineficàcia d’un text i saber-los justificat (procedimental)
| Tot el bloc
| Activitat
19
(d'aprenentatge)
|
Grup de discussió (debat virtual, moderat pel formador)
| Gran grup
| 20 minuts
|
Determinar la pertinència de certs diagnòstics de reescriptura (conceptual, procedimental, actitudinal)
| Tot el bloc
| Activitat
20 (d'aprenentatge, opcional)
|
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)
| Individual
| [15 minuts]
|
Reelaborar un fragment dotant-lo d’unitat i llegibilitat (procedimental, actitudinal)
| Tot el bloc
| Activitat
21
(d'avaluació)
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| 20 minuts
|
Produir un text d’acord amb les propietats textuals (conceptual, procedimental, actitudinal)
| Tot el bloc
| Activitat
22 (d'aprenentatge, opcional)
|
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)
| Individual
| [15 minuts]
|
Aquesta activitat es relaciona amb el bloc i també amb els altres tres blocs de la unitat. Permet fer l’avaluació final de la unitat. Es pot anar elaborant a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s’ha de lliurar els últims 5 dies de treball amb la unitat.