TIPUS DE CARPETES D’APRENENTATGE

Com s’ha pogut observar quan s'ha parlat de l’estructura de les carpetes d’aprenentatge, l’objectiu de la carpeta condiciona el seu format. El mateix passa quan parlem de tipus de carpetes d’aprenentatge: la finalitat que estimula la creació de la carpeta —sense oblidar els recursos de què es disposa— condiciona i promou que aquesta tingui unes característiques o unes altres. Es poden tenir en compte els criteris següents per concretar i decidir el tipus de carpeta que es vol elaborar.

         

[1] Si es té en compte qui pren les decisions, es pot trobar una carpeta més centrada en el professor o més centrada en l’alumne. Entre aquests dos extrems, i seguint aquest criteri, també es pot parlar d’un tipus de carpeta d’aprenentatge mixta en què les decisions es prenen de forma acordada entre tots dos.

[2] Si es té en compte la finalitat, la carpeta pot orientar-se cap al procés d’aprenentatge o cap al producte d’aprenentatge. En aquest darrer cas, l’objectiu de la carpeta és recollir els millors treballs que s’han realitzat durant el curs, mentre que si la carpeta està orientada al procés d’aprenentatge el seu objectiu és posar de manifest el recorregut i el progrés en la consecució dels objectius planificats.

[3] Si es té en compte la modalitat, la carpeta pot ser individual o grupal; és a dir, cada estudiant pot elaborar la seva carpeta d’aprenentatge però també es pot elaborar una carpeta d’aprenentatge amb altres estudiants de l’aula.

[4] Si es té en compte el format, la carpeta d’aprenentatge pot elaborar-se en format paper o en format electrònic/web. A les carpetes d’aprenentatge en format paper les evidències s’acaben recollint, bàsicament, amb text. Una carpeta d’aprenentatge en format web és aquella que està implementada en un campus virtual, mentre que la carpeta d’aprenentatge en format electrònic és aquella en què s’utilitza un programa informàtic dissenyat específicament per elaborar carpetes d’aprenentatge. En l’àmbit universitari probablement es troben amb major freqüència les carpetes en paper o en format web.

[5] Si és té en compte el sistema d’avaluació, la carpeta d’aprenentatge pot ser única o combinada. És a dir, pot convertir-se en l’únic element avaluatiu del procés d’aprenentatge o pot combinar-se amb altres sistemes d’avaluació: exàmens, treballs, etc.

[6] Si es té en compte el contingut, es poden trobar carpetes d’una assignatura o de més d’una (per exemple, d’una àrea de coneixement).

El primer criteri, és a dir, qui pren les decisions (el professor, l’estudiant o tots dos de forma acordada) condiciona la resta de les característiques de la carpeta d’aprenentatge. Aquestes característiques, com ja s’ha dit, estaran en funció d'una sèrie de factors: si es pretén reflectir el procés d’aprenentatge o bé els millors treballs i activitats que ha elaborat l’estudiant durant el curs; els recursos que es tinguin per elaborar la carpeta; si la carpeta es vol centrar en una sola assignatura o en tota una àrea de coneixement; si es creu que s’ha de presentar la carpeta de forma individual o que aporta un valor afegit si la carpeta és de grup; si és l’únic sistema d’avaluació o també es proposa un examen o altra prova avaluativa.

Per tant, es tracta de prendre decisions sobre aquests criteris tenint en compte la funció que s'atorga a la carpeta d’aprenentatge.

Les característiques que defineixen les carpetes d’aprenentatge poden ser decidides pel professor o poden recaure en mans de l’estudiant. En qualsevol cas, aquestes característiques depenen de quina és la finalitat de la carpeta, els recursos, el sistema d’avaluació del curs...

El professor de l’assignatura d’Anglès II us demana que li porteu mostres d’exercicis i activitats d’aprenentatge que heu desenvolupat durant totes les assignatures d’anglès de la carrera, ja que vol conèixer el nivell que tenen els seus estudiants. Decidiu elaborar una carpeta d’aprenentatge. Davant d'aquesta demanda, seria adequat elaborar una carpeta centrada en el vostre procés d’aprenentatge?
No