Blocs
Aquesta unitat consta de tres blocs: 1) El
resum, eina d’extracció; 2) El
resum pas a pas; 3) Models
i exemples de resums, i preveu, al marge dels blocs, una
activitat d’avaluació final.
Temporalització
La unitat comporta una dedicació de 7 hores i 30 minuts de treball i es desenvolupa en 15 dies.
El primer bloc implica 1 hora i 55 minuts: 10 minuts de treball amb els continguts i 1 hora i 45 minuts d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats opcionals, 35 minuts). El temps de desenvolupament del primer bloc és de 4 dies.
El segon bloc implica 2 hores i 30 minuts de feina:
15 minuts de treball amb els continguts i 2 hores i 15 minuts d’activitats
d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat
de fer activitats opcionals, 1 hora i 15 minuts). El temps de desenvolupament
del segon bloc és de 5 dies.
El tercer bloc implica 2 hores i 10 minuts de feina:
20 minuts de treball amb els continguts i 1 hora i 50 minuts d’activitats
d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat
de fer activitats opcionals, 25 minuts). El temps de desenvolupament
del tercer bloc és de 4 dies.
L’activitat d’avaluació final implica 55 minuts de feina i requereix l’aplicació dels aprenentatges de tota la unitat. El temps de desenvolupament previst és de 2 dies, per bé que es pot haver anat construint des del primer moment de treballar amb la unitat.
Objectius
Els objectius de la unitat es relacionen amb els conceptes, els procediments i les normes, els valors i les actituds. Són els següents:
> Conceptes
Bloc 1
- Saber què s’entén per producció i consum de resums.
- Conèixer les utilitats del procediment de resumir textos.
- Conèixer els diferents contextos de producció de resums.
- Conèixer les estratègies discursives pròpies del resum.
- Conèixer l’objectiu que es demana a l’àrea 1 dels exàmens interuniversitaris de la CIFOLC.
Bloc 2
- Diferenciar diferents etapes en l’elaboració del resum.
- Saber formular objectius clars que guiïn l’elaboració d’un resum.
- Saber diferenciar la lectura global de la lectura detallada.
- Distingir les idees rellevants i les secundàries del text punt de partida.
- Conèixer els mecanismes de cohesió per estructurar el resum.
Bloc 3
- Conèixer i diferenciar els diferents models de resum.
- Conèixer l’estructura de l’abstract i el resum executiu.
- Conèixer diferents exemples de resum segons el destinatari i l’objectiu.
> Procediments
Bloc 1
- Reconèixer situacions de producció i consum de resums.
- Analitzar diferents contextos de producció de resums.
- Analitzar l’adequació del text final.
- Identificar estratègies discursives pròpies del resum.
- Discriminar entre textos ordenats, clars, fidels a l’original i cohesionats.
- Determinar l’objectiu de comprensió lectora i capacitat de síntesi que guia l’àrea 1 dels exàmens interuniversitaris de la CIFOLC.
Bloc 2
- Identificar l’estructura del text.
- Identificar el missatge del text mitjançant la lectura global i detallada.
- Extreure la informació principal i les idees secundàries d’un text.
- Recopilar recursos lèxics propis i de cohesió per construir el text nou.
Bloc 3
- Analitzar els components de l’abstract i el resum executiu.
> Normes, valors, actituds
Bloc 1
- Entendre el resum com una eina d’extracció d’informació.
- Valorar qualitats com la claredat, el to neutre, la precisió, la concisió,la cohesió, l’objectivitat, la fidelitat informativa.
- Entendre l’elaboració de resums com una eina d’aprenentatge.
Bloc 2
- Entendre la reflexió com una tasca inherent en el procés de producció textual.
- Entendre la necessitat de disposar les idees en una estructura lògica.
- Valorar la necessitat d’assimilar el contingut d’un text per poder-lo comunicar.
- Entendre la reescriptura com una forma d’aprenentatge.
Bloc 3
- Entendre que l’abstract i el resum executiu són textos estereotipats, que reuneixen uns components bàsics.
-Entendre que el resum és una eina d’avaluació de la competència lingüística molt eficaç.
Activitats
Cadascun dels blocs de la unitat conté activitats d’aprenentatge i activitats d’avaluació (bloc 1, 7 activitats; bloc 2, 7 activitats; bloc 3, 7 activitats), que s’han de realitzar en el temps de desenvolupament previst (d’acord amb la dinàmica que estableixi el formador) i seguint les indicacions que contenen els plans de treball específics. Els plans de treball de cada bloc i les activitats de cada bloc es poden consultar per mitjà de les icones del marc esquerre, un cop l’aprenent es troba dins l’àmbit de treball de cadascun dels blocs.
Sistema d'avaluació
La unitat conté 3activitats d’avaluació i una activitat d’avaluació final. L’obtenció d’una qualificació final (excel·lent, notable, aprovat, suspens) implica fer necessàriament totes les activitats d’avaluació. Un 40 % de la qualificació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.
|