Blocs
Aquesta unitat consta de 2 blocs: 1)
Aproximació als diccionaris; 2)
Tipologia de diccionaris, i preveu, al marge dels blocs,
una activitat d’avaluació final.
Temporalització
La unitat comporta una dedicació de 5 hores
i es desenvolupa en 11 dies.
El primer bloc implica 2 hores i 20 minuts de feina:
1 hora de treball amb els continguts i 1 hora i 20 minuts d’activitats
d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat
de fer activitats opcionals, 30 minuts). El temps previst per al
desenvolupament del primer bloc és de 5 dies.
El segon bloc implica 1 hora i 40 minuts de feina:
50 minuts de treball amb els continguts i 50 minuts d’activitats
d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat
de fer activitats opcionals, 20 minuts). El temps previst per al
desenvolupament del segon bloc és de 4 dies.
L’activitat d’avaluació final
implica 1 hora de feina i requereix l’aplicació dels
aprenentatges de tota la unitat. El temps de desenvolupament previst
és de 2 dies, per bé que es pot haver anat construint
des del primer moment de treballar amb la unitat.
Objectius
Els objectius de la unitat es relacionen amb els conceptes, els
procediments i les normes, els valors i les actituds. Són
els següents:
> Conceptes
Bloc 1
- Saber què és un diccionari i quines funcions desenvolupa
- Conèixer l’estructura dels diccionaris i els elements
que la integren.
- Conèixer les diferents obres lexicogràfiques existents.
- Saber quin tipus d’informació contenen les obres
lexicogràfiques i les terminològiques.
Bloc 2
- Conèixer els diferents tipus de diccionaris
existents.
- Identificar els objectius que persegueix cada tipus de diccionari
i la finalitat per a la qual han estat creats.
- Saber quin tipus d’informació conté cada tipus
de diccionari.
> Procediments
Bloc 1
- Analitzar la informació que contenen els diccionaris i
poder-la aplicar eficaçment.
- Decidir quin tipus d’obra lexicogràfica o terminològica
cal consultar per demandes concretes.
- Discriminar quin tipus d’informació es pot trobar
en un diccionari general de llengua.
- Interpretar la informació de les entrades de diccionari
- Identificar els objectius que persegueixen i l’abast que
tenen cada una de les diferents obres lexicogràfiques.
Bloc 2
- Analitzar la informació que contenen els diccionaris i
poder-la aplicar eficaçment.
- Decidir quin tipus de diccionari cal consultar per demandes concretes.
- Discriminar què es pot trobar i quina informació
no apareix en els diferents tipus de diccionaris.
- Aplicar la informació que s’obté dels diccionaris
per crear textos eficaços (validació d’enunciats,
identificació de sinònims, etc.).
- Enfocar la cerca en els diccionaris després d’establir
les necessitats informatives.
> Normes, valors, actituds
Bloc 1
- Valorar la importància de la guia d’ús de
les obres lexicogràfiques.
- Concebre el diccionari com una eina que afavoreix l’autonomia
en l’aprenentatge.
- Potenciar l’hàbit en la consulta dels diccionaris.
- Entendre el diccionari com un instrument que permet accedir al
coneixement.
- Ser conscient que el coneixement de l’estructura d’un
diccionari i el sistema de codificació de la informació
facilita la tasca d’accés al diccionari.
Bloc 2
- Potenciar l’actitud reflexiva en la cerca d’informació
en els diccionaris.
- Concebre el diccionari com una eina que afavoreix l’autonomia
en l’aprenentatge.
- Ser conscients de les possibilitats que ofereixen els diccionaris
per aprendre una llengua i millorar-ne el coneixement.
- Entendre el diccionari com un instrument que permet accedir al
coneixement.
Activitats
Cadascun dels blocs de la unitat conté activitats d’aprenentatge
i activitats d’avaluació (bloc 1, 5 activitats; bloc
2, 4 activitats), que s’han de realitzar en el temps de desenvolupament
previst (d’acord amb la dinàmica que estableixi el
formador), i seguint les indicacions que contenen els plans de treball
específics. Els plans de treball de cada bloc i les activitats
de cada bloc es poden consultar per mitjà de les icones del
marc esquerre un cop l’aprenent es troba dins l’àmbit
de treball de cadascun dels blocs.
Sistema davaluació
La unitat conté 2 activitats d’avaluació
i una activitat d’avaluació final. Lobtenció
duna qualificació final (excel·lent, notable, aprovat,
suspens) implica fer necessàriament totes les activitats
d’avaluació. Un 40 % de la qualificació s’obté
de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació
formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats
d’aprenentatge no estrictament avaluatives.
|