Blocs

Aquesta unitat consta de 2 blocs: 1) Aproximació als diccionaris;
2) Tipologia de diccionaris, i preveu, al marge dels blocs, una activitat d’avaluació final.

Temporalització

La unitat comporta una dedicació de 5 hores i es desenvolupa en 11 dies.

El primer bloc implica 2 hores i 20 minuts de feina: 1 hora de treball amb els continguts i 1 hora i 20 minuts d’activitats d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats opcionals, 30 minuts). El temps previst per al desenvolupament del primer bloc és de 5 dies.

El segon bloc implica 1 hora i 40 minuts de feina: 50 minuts de treball amb els continguts i 50 minuts d’activitats d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats opcionals, 20 minuts). El temps previst per al desenvolupament del segon bloc és de 4 dies.

L’activitat d’avaluació final implica 1 hora de feina i requereix l’aplicació dels aprenentatges de tota la unitat. El temps de desenvolupament previst és de 2 dies, per bé que es pot haver anat construint des del primer moment de treballar amb la unitat.

Objectius

Els objectius de la unitat es relacionen amb els conceptes, els procediments i les normes, els valors i les actituds. Són els següents:

> Conceptes

Bloc 1

- Saber què és un diccionari i quines funcions desenvolupa
- Conèixer l’estructura dels diccionaris i els elements que la integren.
- Conèixer les diferents obres lexicogràfiques existents.
- Saber quin tipus d’informació contenen les obres lexicogràfiques i les terminològiques.

Bloc 2

- Conèixer els diferents tipus de diccionaris existents.
- Identificar els objectius que persegueix cada tipus de diccionari i la finalitat per a la qual han estat creats.
- Saber quin tipus d’informació conté cada tipus de diccionari.

> Procediments

Bloc 1

- Analitzar la informació que contenen els diccionaris i poder-la aplicar eficaçment.
- Decidir quin tipus d’obra lexicogràfica o terminològica cal consultar per demandes concretes.
- Discriminar quin tipus d’informació es pot trobar en un diccionari general de llengua.
- Interpretar la informació de les entrades de diccionari
- Identificar els objectius que persegueixen i l’abast que tenen cada una de les diferents obres lexicogràfiques.

Bloc 2

- Analitzar la informació que contenen els diccionaris i poder-la aplicar eficaçment.
- Decidir quin tipus de diccionari cal consultar per demandes concretes.
- Discriminar què es pot trobar i quina informació no apareix en els diferents tipus de diccionaris.
- Aplicar la informació que s’obté dels diccionaris per crear textos eficaços (validació d’enunciats, identificació de sinònims, etc.).
- Enfocar la cerca en els diccionaris després d’establir les necessitats informatives.

> Normes, valors, actituds

Bloc 1

- Valorar la importància de la guia d’ús de les obres lexicogràfiques.
- Concebre el diccionari com una eina que afavoreix l’autonomia en l’aprenentatge.
- Potenciar l’hàbit en la consulta dels diccionaris.
- Entendre el diccionari com un instrument que permet accedir al coneixement.
- Ser conscient que el coneixement de l’estructura d’un diccionari i el sistema de codificació de la informació facilita la tasca d’accés al diccionari.

Bloc 2

- Potenciar l’actitud reflexiva en la cerca d’informació en els diccionaris.
- Concebre el diccionari com una eina que afavoreix l’autonomia en l’aprenentatge.
- Ser conscients de les possibilitats que ofereixen els diccionaris per aprendre una llengua i millorar-ne el coneixement.
- Entendre el diccionari com un instrument que permet accedir al coneixement.

Activitats

Cadascun dels blocs de la unitat conté activitats d’aprenentatge i activitats d’avaluació (bloc 1, 5 activitats; bloc 2, 4 activitats), que s’han de realitzar en el temps de desenvolupament previst (d’acord amb la dinàmica que estableixi el formador), i seguint les indicacions que contenen els plans de treball específics. Els plans de treball de cada bloc i les activitats de cada bloc es poden consultar per mitjà de les icones del marc esquerre un cop l’aprenent es troba dins l’àmbit de treball de cadascun dels blocs.

Sistema d’avaluació

La unitat conté 2 activitats d’avaluació i una activitat d’avaluació final. L’obtenció d’una qualificació final (excel·lent, notable, aprovat, suspens) implica fer necessàriament totes les activitats d’avaluació. Un 40 % de la qualificació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.